יום שבת, 14 באפריל 2018

הפרעה מלאכותית – Factitious Disorder


הפרעה מלאכותית – Factitious Disorder

Factitious Disorder Impose on Self (– שנכפה על העצמי)
A.    זיוף של סימנים או תסמינים פיזיים או פסיכולוגיים, או גרימת של מחלה או פציעה, המזוהה עם הולכת שולל.
B.     הפרט מציג עצמו לאחרים כחולה, מוגבל או פצוע.
C.     ההתנהגות שלו הולכת שולל נוכחת גם בהיעדר תגמולים חיצוניים ברורים.
D.    ההתנהגות לא יכולה להיות מוסברת טוב יותר על ידי הפרעה נפשית אחרת כגון הפרעה דלוזיונית או הפרעה פסיכוטית אחרת.
Specify:
§         אפיזודה בודדת
§         אפיזודות חוזרות (שני אירועים או יותר של זיוף של חולי ו/או גרימה של פציעה)

Factitious Disorder Imposed on Another  ( - שנכפה על אחר)
(previously factitious disorder by proxy)
A.    זיוף של תסמינים או סימפטומיים פיזיים או פסיכולוגיים או גרימה של פציעה או מחלה, באדם אחר, בצירוף של הולכת שולל שניתן לזהותה.
B.     הפרט מציג את האחר (הקורבן) לאחרים כחולה, מוגבל, או פצוע.
C.     ההתנהגות של הולכת השולל נוכחת גם בהיעדר תגמולים חיצוניים ברורים.
D.    ההתנהגות לא יכולה להיות מוסברת טוב יותר על ידי הפרעה נפשית אחרת כגון הפרעה דלוזיונית או הפרעה פסיכוטית אחרת.
:Specify
§         אפיזודה בודדת
§         אפיזודות חוזרות (שני אירועים או יותר של זיוף של חולי ו/או אינדיקציות של פציעה)
הערה: האדם המבצע את הולכת השולל הוא שמקבל את האבחנה ולא הקורבן שלו. הקורבן יכול להיות מאובחן באבחנה של התעללות.

הרחבה:
-          המאפיינים ההכרחיים באבחנה הם הזיוף והולכת השולל המכוונת והמזוהה של המחלה.
-          החולים בהפרעה יתכן ויחפשו טיפולים התואמים את הפציעה/מחלה המזוייפת.
-          יתכן ונוכח קודם לזיוף המחלה,  מצב רפואי כלשהו, אך הזיוף גורם לסביבה לראות מצב מחלה או מוגבלות גרוע בהרבה ואף לגרום לעיתים להתערבויות חריפות בהרבה מהנדרש.
-          האבחנה דורשת הוכחה לכך שהחולה נוקט באמצעים שונים על מנת לזייף את התסמינים השונים של המחלה על אף שלא קיימים תגמולים חיצוניים מובהקים.
-          דוגמאות: חולה המזייף תסמיני דיכאון ואבדנות קשים אשר נגרמים ממוות של קרוב משפחה ומתגלה כי הקרוב לא מת או כי אין לו קרוב משפחה. דיווח שקרי על התקפים נוירולוגיים, זיוף של בדיקות מעבדה (הוספת דם לשתן וכד'), זיוף רשומות רפואיות כדי להוכיח מחלה, הזרקה של חומרים לגוף ללא צורך (כמו אינסולין... בכדי ליצור אבנורמליות של בדיקות, פציעה עצמית (או של אחר, במקרה של כפיה על האחר).
-          ישנה סכנה רבה לגרימת נזקים של החולה לעצמו או לאחר, ומניפולציה על הסביבה האישית והמקצועית לנקוט באמצעים שאינם הולמים את המצב ובכך לגרום נזק נוסף.
-          כפי הנראה סובלים מכך 1% מהאוכלוסיה.
-          בדרך כלל המחלה תהיה של התקפים חוזרים ולא של התקף בודד קצר או ארוך.
-          לעיתים קרובות המחלה תפרוץ לאחר אשפוז או מצב רפואי פיזי או נפשי. במקרים של הפרעה הנכפית על האחר לעיתים קרובות היא תפרוץ לאחר שאחר התלוי בחולה (ילד או אדם תלוי אחר) התאשפז או חלה. במקרים רבים ההפרעה תכלול אשפוזים חוזרים ונשנים לאורך כל החיים.

אבחנה מבדלת:
-          מטופלים אשר משקרים על סימני התעללות באחר- ילד/מטופל לא יקבלו את האבחנה כי במקרה זה ישנו רווח/גמול חיצוני מובהק של הגנה על העצמי בעזרת הזיוף או השקר. רק אם הזיוף חורג מהגנה על העצמי לעבר זיוף מוגזם אז  ניתן לתת את האבחנה.
-          Somatic symptom disorder- באבחנה זו יופיע חיפוש מוגזם אחר תשומת לב רפואית וטיפול, אך אין ראיות כי המטופל מזייף, מוסר בכוונה מידע שגוי או נוהג בצורה של הולכת שולל.
-          Malingering- זוהי הפרעה דומה של זיוף מחלה או סימפטומים, אך בהפרעה זו יהיה רווח מובהק לזיוף המחלה כמו היעדרות מהעבודה, רצון באשפוז בכדי לחמוק מבית מתעלל וכד'. בהפרעת הפקטישיוס הזיוף אינו נגרם לשם רווח חיצוני מובהק.
-          Conversion disorder- בהפרעה זו קיים מצב רפואי נוירולוגי אשר אינו מוסבר על ידי מצב פיזי. יחד עם זאת החולה אינו מזייף את המצב.
-          Borderline personality disorder – פציעה עצמית מכוונת בהיעדר מטרה אבדנית יכולה להיות נוכחת גם בהפרעות נוספות כגון אישיות גבולית. הפרעת פקטישיוס דורשת שהפציעה תתרחש בצירוף של התנהגות הולכת שולל.
מצב רפואי או הפרעה נפשית שאינה מלווה בזיוף מכוון של סימפטומים- תסמינים וסימפטומים בחולה שאינם מתקשרים למצב רפואי מזוהה מגבירים את הסבירות לקיום הפרעת פקטישיוס. אף על פי כן האבחנה של פקטישיוס אינה נשללת במידה ויש מצב רפואי פיזי או נפשי אמיתי. מחלה קומרבידית לעיתים קרובות מופיעה בפרט בצירוף של הפרעת הפקטישיוס. לדוגמא: פרט אשר מזייף תוצאות של בדיקות סוכר על מנת לייצר סימפטומים יכול גם לסבול מסכרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הפרעת תשוקה מינית מופחתת אצל גברים – Male Hypoactive Sexual Desire Disorder

הפרעת תשוקה מינית מופחתת אצל גברים – Male Hypoactive Sexual Desire Disorder קריטריונים לאבחון: A . קיימים קשיים תמידיים או חוזרים ו...